اخبار تکنولوژیبلاگ

فیلمبرداری لاگ

به گزارش بدانید ها : فیلمبرداری لاگ : هنگامی که به ویژگی‌های اصلی دوربین‌های دیجیتال سینمایی رده حرفه‌ای نگاه می‌کنیم. از جمله سری CineAlta، ویژگی فیلم‌برداری در حالت لاگ ( Log-Format ) به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌ها دیده. می‌شود. این ویژگی در محصولات رده بالای سری EOS-C کانن و بعضی دیگر از دوربین‌ها نیز وجود دارد.

همچنین سری آلفا a سونی هم از این ویژگی بهره می‌برند. یکی از دلایلی که ضبط ویدیوهایی در حالت لاگ بسیار شایع شده. این است که اغلب وجود آن با کیفیت بیشتر تصاویر ضبط شده ارتباط مستقیم دارد. به طور خلاصه با پروفایل‌های تصویر لاگ. با استفاده از یک تابع پیش فرض لگاریتمی گستره‌ی داینامیکی، جزئیات بیشتری را با تغییر میزان نوردهی در تصویر. به ارمغان می‌آورد.

 

اصول اولیه فیلمبرداری لاگ

فیلمبرداری لاگ:برای آشنایی بهتر با عملکرد پروفایل‌های لاگ، در ابتدا لازم است. تا با نحوه‌ی کدگذاری اطلاعات دیجیتالی در دوربین‌های فیلمبرداری، دوربین‌های DSLR، دوربین‌های بدون آینه و حتی گوشی‌های هوشمند آشنا شوید.

پرتو‌های نور با عبور از لنز دوربین به سطح سنسور می‌رسند. و در قدم بعدی سنسور شدت نور دریافتی توسط هر پیکسل را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. در ادامه مبدل A / D ( آنالوگ به دیجیتال ) اقدام به تبدیل سیگنال‌ها به داده‌های دیجیتالی می‌کند که توسط پردازنده کدگذاری و فشرده شده و در نهایت در حافظه‌ ذخیره می‌شود.

اکنون اینجاست که همه چیز می‌تواند کمی پیچیده شود. بنابراین با من همراه باشید. ( به خاطر سادگی مبحث.  من در اینجا درباره فیلم‌برداری خام و فرآیند پرداخت آن بحث نخواهم کرد، زیرا این ویژگی خاصیت لگاریتمی خاص خود را دارد ).

در این مرحله اگر داده‌ها به صورت عادی و مانند گوشی‌های هوشمند در حافظه ذخیره شوند. نمودار میزان نوردهی ضبط شده حالت خطی خواهد داشت. این دسته از کلیپ‌ها کیفیت مناسبی برای نمایش در مانیتور و تلویزیون‌ها دارند و سطح مناسبی از جزئیات و کنتراست در سایه و هایلایت ثبت می‌شود. بدین ترتیب این دسته از ویدیو‌ها به شرط میزان نوردهی و تراز سفیدی مناسب، با پردازش اندک برای نمایش در عموم نمایشگر‌ها و استفاده‌های عادی کافی خواهند بود.

این بدان معنی است که با پردازش بسیار کم یا حتی بدون پردازش، آن فیلم تقریباً در هر نمایشگری از نظر منطقی خوب به نظر خواهد رسید، به شرطی که هنگام ضبط، تنظیمات نوردهی و تراز سفیدی صحیح باشد.

 

سیستم فیلم‌برداری لاگ برای چه کسانی کاربرد دارد ؟

فیلمبرداری لاگ:اگر این دسته از ویدیو‌ها برای نمایش در بازه‌ی گسترده‌ای از نمایشگر‌ها مناسب هستند. چرا باید به سراغ پروفایل‌های لاگ رفت؟ در جواب این سوال باید گفت که که فیلمبرداری با پروفایل‌های تصویر خطی برای شرایط مختلف مناسب است؛ اما این موضوع به معنای نبود محدودیت‌های گسترده‌ در این روش از فیلمبرداری نیست.

مرحله‌‌ی تبدیل سیگنال‌ها از آنالوگ به دیجیتال توسط مبدل A/D، یکی از کلیدی‌ترین فرایند‌های ساخت تصویر است. در این بخش می‌توان با نمودار میزان نوردهی مشخصی، خروجی‌های متفاوتی دریافت کرد. در صورتی که از نمودار خاصی در این مرحله استفاده نشود. به اصطلاح فیلمبرداری با نوردهی خطی انجام می‌شود. البته نکته مهمی در این خصوص وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

در واقع میزان نوردهی موجود در قاب برای بخش‌های مختلف آن به صورت یکسان نیست. و بدین ترتیب می‌توان گفت که مقادیر نوردهی پیش‌فرض خود به صورت لگاریتمی هستند. اما در صورتی که از پروفایل‌های لاگ خاصی استفاده نشود. برای تمایز بهتر این دسته از ویدیو‌ها از واژه‌ی نوردهی خطی استفاده می‌شود.

"فیلم‌برداری

نگاهی دقیق‌تر به فیلمبرداری لاگ

فیلمبرداری لاگ:اگر هنوز هم عمق ماجرا را درک نگرده‌اید. بیایید کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم. ویدیو‌های ۸ بیت از ۲۵۶ سطح رنگ مختلف برای هر یک از کانال‌های رنگی بهره می‌برند. این موضوع در رابطه با میزان نوردهی نیز صادق است و ۲۵۶ (صفر تا ۲۵۵) سطح از روشنایی برای هر پیکسل وجود دارد؛ پیکسل‌های مشکی رنگ میزان صفر را به همراه دارند و روشن‌ترین نمونه‌ها نیز عدد ۲۵۵ (بالاترین میزان) را برای روشنایی در اختیار خواهند داشت.

در فیلمبرداری متداول با نوردهی خطی، ولتاژ تولید شده از هر پیکسل بر اساس سطح خود، عددی بین ۰ تا ۲۵۵ را دریافت می‌کند. هنگام ارسال این ولتاژ‌ها به مبدل A/D، جریان الکتریسیته به صورت خطی تبدیل به سیگنال دیجیتالی می‌شود. اما مشکل بزرگ این روش، محدودیت روشنایی به تنها ۲۵۶ سطح است که بدین ترتیب فاصله‌ی زیادی با گستره‌ی دینامیکی عمق ۸ بیت دارد. درک بصری کمی ساده‌تر است، بنابراین بیایید به نمودار زیر نگاهی بیندازیم :

"نمودار

 

در نمودار بالا داده نوردهی تصویری فرضی با عمق ۸ بیت را مشاهده می‌کنید. که در آن محور X به ۸ قسمت ( به فرض ۸ استاپ گستره‌ی دینامیکی برای ساده سازی بهتر مسئله ) تبدیل شده است. ( صرف نظر از مدل دوربین شما که ممکن است این مورد را تغییر دهد ).

محور Y نیز میزان روشنایی را بر اساس واحد استاپ مشخص می‌کند. با عکاسی خطی همانطور که مشاهده می‌کنید، میزان نوردهی استاپ‌های مختلف به صورت خطی از ۰ تا ۲۵۵ تغییر می‌کند. اما مشکل اصلی اینجاست. که بین استاپ هفتم و هشتم، شاهد اختلاف ۱۲۸ بیتی میزان روشنایی هستیم؛ یعنی به اندازه نصف عمق بیت تمام تصویر. برای استاپ‌های پایین‌تر نیز این اختلاف ۵۲ و ۳۲ بیت خواهد بود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، چهار استاپ پایینی عموما داده‌های بخش‌های تیره تصاویر را در بر دارند. حال در صورتی که کاربری به جزئیات بیشتری در این بخش نیاز داشته باشد و اقدام به بوست کردن داده‌ها کند. ماهیت ضبط خطی تصاویر منجر به ایجاد روشنایی بیش از حد در بخش میانی و بالایی ( Mid & Highlight ) تصاویر و هم‌چنین بروز گسترده‌ی نویز می‌شود.

[post_in_paragraph post_list=”۷۱۱۳۵″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

 

راه حل

فیلمبرداری لاگ:در همین راستا و برای حل این مشکل، پروفایل‌های فیلم‌برداری لاگ وارد عمل می‌شوند. اکنون و پس از توضیحات بالا که درک بهتری از عملکرد الگوریتم‌های ضبط خطی تصاویر ایجاد شده است، درک چگونگی ساز‌ و‌ کار پروفایل‌های لاگ ساده‌تر خواهد بود.

در این حالت مبدل‌های A/D به جای اعمال الگوریتم‌های خطی از نمودا‌ر‌های منحنی شبه لگاریتمی بهره می‌برند و میزان نوردهی در استاپ‌های پایین‌تر را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب بخش میانی و سایه‌ها ( Mid & Shadows ) نوردهی بیشتری را تجربه خواهند کرد. نمودار‌های لاگ حالتی مشابه نمودار زیر دارند :

"نمودار

ین تغییر اثرات بارز نمایش تصویر هنگام مشاهده در مانیتور معمولی را نشان می‌دهد. در زیر نگاهی به این شات‌ها بیندازید :

تصویر Linear low
تصویر Linear low

 

تصویر S-log2
تصویر S-log2

 

هر دوی این فریم‌ها مربوط به عکس‌هایی است که توسط دوربین سونی Sony a7S من ثبت شده‌اند. هر دو تصویر در یک ساعت مشخص در روز و با لنز Zeiss Loxia 35mm f/2 ثبت شدند. در تصویر اول ایزو بر روی ۴۰۰ قرار گرفت، اما در تصویر دوم از فناوری S-Log2 برای ثبت تصویر استفاده می‌شود. دوربین من در کمترین حالت بر روی ایزوی ۳۲۰۰ تنظیم می‌شود.

استفاده از حالت لاگ، منجر به از بین رفتن جلوه‌ی طبیعی و زیبایی تصویر می‌شود و حالتی رنگ و‌ رو رفته به آن می‌بخشد. به عنوان مثال در تصاویر بالا هر دو با یک دوربین ثبت شده‌اند.

اما نمونه‌ تصویر بالایی در حالت عادی (خطی) ثبت و تصویر پایینی توسط پروفایل لاگ اصلاح شده است. همانگونه که مشاهده می‌کنید در تصویر حالت پیش‌فرض تقریبا جزئیاتی در بخش تاریک و سایه‌ها وجود ندارد. و الگو و بافت چوب نیز به خوبی قابل مشاهده نیست. اما همانگونه که در تصویر ضبط شده با پروفایل لاگ مشاهده می‌شود، جزئیات بیشتری در سایه‌ها وجود دارد.

بدین ترتیب و با وجود جزئیات مناسب در بخش‌های مختلف تصویر، دست کاربر برای نمایش موثرتر قاب خود باز‌تر خواهد بود. با پس‌پردازش و اصلاح رنگ‌ها در نرم‌افزار‌های مخصوص، تصویر نهایی به صورت زیر خواهد بود.

 

به واقعیت برگردیم …

فیلمبرداری لاگ:در حالی که فیلم‌برداری در حالت لاگ به شما انعطاف‌پذیری و آزادی عمل بیشتری می‌دهد. اما این ویژگی بدون هیچگونه اخطاری است. بله، ورود به سیستم فیلم‌برداری لاگ انعطاف پذیر است، اما در واقعیت به شما این آزادی را نمی‌دهد که تنبل باشید و میزان نوردهی خود را بررسی نکنید.

در عوض، شما باید در مورد نوردهی دوربین خود مراقب باشید. به خصوص اگر آن را در یک مانیتور اصلاح نشده چک کنید. بعضی از مانیتورها می توانند از آنچه LUT نامیده می‌شوند، استفاده کنند. تا منحنی سیستم Log را جبران کرده و تصویری شبیه به خط را ارائه دهند که شسته نشده است. ( بی‌رنگ و بی‌حال نیست )

بسیاری از تنظیم‌کنندگان رنگ همچنین از LUT به عنوان نقطه شروع. برای درجه‌بندی فیلم‌های لاگ خام استفاده می‌کنند. مانیتوری که از LUT پشتیبانی می‌کند، مانند مانیتورهای سری SmallHD 500 و ۷۰۰، در هنگام فیلمبرداری لاگ می‌تواند. مجموعه‌ای ارزشمند باشد.

 

پاناسونیک Panasonic GH5s
پاناسونیک Panasonic GH5s

مانت لنز لاگ

  • مانت به دهانه فلزی محل نصب لنز گفته می‌شود.
  • همان سوراخ که روی بدنه دوربین قرار دارد و لنز بر روی آن بسته می‌شود.
  • یکی از موارد مهم در سینما و تجهیزات سینمایی لنزها هستند.
  • پس با این تفاسیر مانت لنز می‌تواند یکی از اولین فاکتورهای انتخاب یک دوربین باشد.
  • مانت های متفاوتی وجود دارد، مانند مانت دوربین های DSLR، مانت کانن EF و نیکون F، مانت دوربین‌های بدون آینه و یا مانت های PL برای دوربین‌های حرفه‌ای سینمایی.
  • برخی از مانت ها قابلیت تبدیل‌پذیری میان دوربین‌های متفاوت را دارند.
  • به‌عنوان‌مثال مانت دوربین‌های بدون آینه به‌آسانی با حلقه تبدیل بر روی دوربین‌های دیگر سوار می‌شود.
  • این‌گونه دوربین‌ها که دسته گسترده‌ای از مانت ها بر روی آن سوار می‌شود از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند.

 

  • مانت دوربین‌های بدون آینه نسبت به دوربین‌های دیگر بیشتر قابلیت تبدیل‌پذیری بر روی مانت های دیگر را دارد.
  • این به این معنا نیست که باید از مانت های DSLR دوری کرد.
  • امروزه گستردگی لنزها در این زمینه دست مخاطبان را در انتخاب لنز باز گذاشته است.
  • به‌عنوان‌مثال لنز زایس CP.2 فیکس برای مانت های کانن EF و نیکون F و برای مانت PL وجود دارد.
  • در انتخاب یک لنز مناسب برای فیلم‌برداری نکات بسیار زیادی مانند فوکوس اتوماتیک و نرم لنز بسیار مهم است.
  • برخی از لنزها دارای موتورهای فوکوس پیشرفته مانند موتور فوکوس الترا سونیک هستند.
  • موتور فوکوس الترا سونیک باعث می‌شوند در هنگام فوکوس اتوماتیک ما حرکت نرمی را داشته باشیم.
  • مانت PL برای استفاده‌های حرفه‌ای سینمایی و لنزهای سینمایی مناسب است.
  • استاندار PL که مخفف Positive Lock است حرفه‌ای‌ترین استاندارد سینمایی است.
  • محبوبیت لنزهای سینمایی و بزرگ برای دوربین فیلمبرداری بسیار زیاد است.
  • کانن دوربین سینمایی خود را علاوه بر مانت EF با مانت PL هم عرضه می‌کند.
  • البته باید این نکته را نیز ذکر کرد اکثر لنزهای سینمایی قیمت بالایی دارند و می‌توان این لنزها را اجاره گرفت.

اندازه سنسور لاگ

  • سنسور قلب دوربین فیلمبرداری است.
  • صحبت از سنسور دوربینهای دیجیتال به میان می‌آید مردم فکر میکنند که هر چه سنسور بزرگتر باشد بهتر است.
  • شاید این طرز تفکر تا حدی درست باشد ولی بزرگی و کوچکی سنسور تنها فاکتور انتخاب یک سنسور خوب نیست.
  • استانداری در زمینه سنسور وجود دارد که سنسور دوربین فول فریم سنسور استاندارد است.
  • سنسور دوربین فول فریم تمام اجزای صحنه بدون کراپ کردن هیچ جزئی ثبت می‌کند.
  • قطع فیلم ۳۵ میلی‌متری، قطع استاندار فیلم‌سازی حرفه‌ای است.
  • عمده فیلم‌های سینمایی ۳۵ میلی‌متری ساخته‌شده‌اند.
  • فیلم ۳۵ میلی‌متری برای اولین بار توسط شرکت Eastman Kodak در سال ۱۸۹۹ به بازار عرضه شد.
  • اندازه سنسور ۳۵ میلی‌متری فیلم‌برداری با اندازه سنسور APS-C برابری می‌کند.
  • البته امروزه دوربین‌های فول فریم در بسیاری از زمینه‌ها برای فیلم‌برداری استفاده می‌شود.
  • استیون اسپیلبرگ یکی از فیلم‌های خود را با دوربین کانن ۵D فیلم‌برداری کرده است.

 

زاویه دید و زیبایی‌شناسی

  • اندازه سنسور در یک دوربین بسیار مهم است و بر روی بسیاری از فاکتورهای دیگر تاثیر می‌گذارد.
  • سنسور یک دوربین بر روی لنز فاصله کانونی و عمق میدان تأثیر می‌گذارد.
  • لنزی که برای دوربین فول فریم ساخته می‌شود تمام سطح سنسور را پوشش می‌دهد.
  • یک لنز متناسب با سنسور APS-C تمام سطح این سنسور را پوشش می‌دهد.
  • زمانی که لنز فول فریم را بر دوربین کراپ امتحان کنید در گوشه‌های تصویر بسیاری از جزئیات حذف می‌شوند.
  • لنز ۵۰ میلی‌متری بر روی یک دوربین فول فریم مانند کانن ۵D Mark III تصویری معادل با زاویه ۴۰ درجه می‌دهد.
  • همین لنز بر روی دوربین سوپر ۳۵ میلی‌متری مانند Sony F5 زاویه دیدی معادل ۲۵ درجه می‌دهد.
  • برای به دست آوردن تصویری هماهنگ و یکسان در دو دوربین کانن ۵D و F5 باید از لنز ۳۲ میلی‌متری استفاده کنیم.
  • این موضوع و درک استفاده از لنز مناسب با سنسور در دوربین فیلمبرداری بسیار مهم است.

 

عمق میدان

  • سنسور بزرگ‌تر به شما این امکان را می‌دهد تا به عمق میدان کم دست پیدا کنید.
  • بتوانید به ‌راحتی سوژه و پس‌زمینه را از یکدیگر جدا کنید.
  • به‌ عنوان ‌مثال عکاسی با دیافراگم ۲.۸ توسط یک دوربین فول فریم، عمق میدان کمتر و نازک تری به ما می‌دهد.
  • با همان دیافراگم با یک دوربین با سنسور سوپر ۳۵ میلی‌متری تصویری بگیریم.
  • این ویژگی در دوربین فیلمبرداری سینمایی نکته بسیار مهمی است.
  • چون در فیلم‌برداری سینمایی تصویری بهتر است که به‌خوبی سوژه از پس‌زمینه جداشده باشد.
  • آیا می‌توانیم بگوییم که با سنسور سوپر ۳۵ میلی‌متری نمی‌توان تصاویر سینمایی خوبی گرفت؟
  • جواب این سوال منفی است، با این سنسورها نیز می‌توان تصاویر بسیار خوب با عمق میدان مناسب و کم گرفت.
  • عمق میدان کم باعث افزایش کیفیت تصویر می‌شود.
  • ولی کنترل لرزش دست و کنترل فوکوس در عمق میدان کم بسیار سخت‌تر از عمق میدان زیاد است.
  • در دوربین‌های فول فریم استفاده از دیافراگم ۴ یا ۵.۶ تصاویر خوب و قابل قبولی به ما ارایه می‌دهد.
  • در دوربین‌های سوپر ۳۵ هم با استفاده از دیافراگم ۲.۸ می‌توان به عمق میدان مناسبی دست پیدا کرد.
  • امروزه برای فیلم‌برداری سنسورهای زیادی وجود دارند و ما با انبوهی از پیشنهادها برای انتخاب روبرو هستیم.
  • سنسورهای سوپر ۳۵، سوپر ۱۶ و فول فریم نمونه‌ای از این سنسورها هستند.
  • در نگاه سینمایی سنسور ۳۵ میلی‌متری اندازه سنسور کلاسیک و مناسب این کار است.
  • هم‌چنین با انتخاب دوربین سوپر ۳۵ میلی‌متری دست کاربر در انتخاب لنز بسیار باز است.
  • امروزه دوربین‌های فول فریم نیز از محبوبیت خوبی برخوردار هستند.
  • هر چه جلوتر می‌رویم فراوانی بیشتری در گستره لنزهای تولیدشده برای دوربین‌های فول فریم را مشاهده می کنیم.

داینامیک رنج (دامنه پویایی) لاگ

  • به تعریف ساده داینامیک رنج دامنه روشن‌ترین و تیره‌ترین نقاط یک تصویر است.
  • داینامیک رنج دامنه کنتراست پذیری تصویر را مشخص می‌کند.
  • در مبحث داینامیک رنج دقت دوربین در ایجاد سایه‌، روشن‌ها و جزئیات موجود موردبررسی قرار می‌گیرد.
  • در فیلم‌برداری توجه به داینامیک رنج مسئله بسیار مهمی است.
  • فیلم‌بردار باید بداند که با استفاده درست از داینامیک رنج می‌تواند جزئیات بیشتری از یک تصویر را دریافت کند.

 

  • دوربین‌هایی با دامنه داینامیک رنج بالا می‌توانند جزئیات بیشتری در تصویر را به ما نشان دهند.
  • به‌عنوان‌مثال تصویر سمت چپ نشان‌دهنده دامنه پویایی بیشتر است.
  • در تصویر سمت چپ تمام جزئیات مناظر بیرون از پنجره مشخص است.
  • در تصویر سمت راست جزئیاتی از دریا و آسمان دیده نمی‌شود.
  • داینامیک رنج بالا نیز یکی از ویژگی‌هایی است که یک دوربین سینمایی خوب باید داشته باشد.
  • دوربین‌های پیشرفته سوپر ۳۵ میلی‌متری دارای ۱۴ پله داینامیک رنج هستند.
  • به‌عنوان پیشنهاد دوربین‌های زیر از داینامیک رنج مناسبی برای فیلم‌برداری برخوردارند:
  • دوربین فیلمبرداری Canon Cinema EOS line
  • Blackmagic Design cameras
  • Sony FS7
  • Sony a7S
  • Sony a7RII

Log Gamma

  • علاوه بر داینامیک رنج، برخی دوربین فیلمبرداری دارای محور گاما هستند.
  • محور گاما باعث می‌شود محدوده داینامیکی افزایش یابد.
  • سایه‌ها و بخش‌های روشن کمتر شوند و جزئیات تصویر افزایش یابد.
  • این سرویس در دوربین‌های متفاوتی بانام‌های متفاوتی وجود دارد.
  • می‌توان از S-Log2 و S-Log3 در سونی، C-Log در کانن ، V-Log در پاناسونیک است.

 

  • تصویر بالا نمودار و منحنی گاما را نشان می‌دهد.
  • در این منحنی محور گاما سه دوربین مختلف با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

رزولوشن

  • باید در دو زمینه رزولوشن سنسور دوربین و رزولوشن فیلم‌برداری دوربین صحبت کنیم.
  • معمولاً در دوربین فیلمبرداری بالاترین رزولوشن بهترین انتخاب برای یک فیلم‌بردار حرفه‌ای است.
  • به‌عنوان‌مثال در دوربین سونی F5 و F55 سنسور ۸.۹ مگا پیکسلی استفاده‌شده است.
  • می‌تواند فیلم باکیفیت ۴K و رزولوشن ۲۱۶۰×۴۰۹۶ و کیفیت Ultra HD با رزولوشن ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ تصویربرداری کند.
  • دوربین‌هایی که برای عکاسی طراحی‌شده‌اند معمولاً دارای سنسورهایی با رزولوشن ۲۴ مگا پیکسل و بالاتر هستند.
  • در فیلم‌برداری باکیفیت ۴K و ۱۰۸۰P معمولاً سنسورها از پیکسل‌های ردیفی و بررسی جز به‌جز آن‌ها صرف‌نظر می‌کنند.
  • از طریق ترکیب پیکسل‌های مجاور یک پیکسل به وجود می‌آورند.
  • ترکیب پیکسل‌های مجاور در فیلم‌برداری توسط سنسور انجام می‌شود و به افزایش کیفیت تصویر کمک می‌کند.
  • ترکیب پیکسل‌های مجاور در عکاسی صورت پذیرد باعث ایجاد خطای مویر و یا پیچیدگی تصویر می‌شود.
  • دوربین سونی a7S دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسل و می‌تواند ویدئوی Ultra HD باکیفیت ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ فیلم‌برداری کند.
  • دوربین پاناسونیک GH4 از سنسور کراپ بهره‌مند شده است و توانایی فیلم‌برداری ۴K را دارد.
  • در انتخاب کیفیت دوربین فیلمبرداری نکات بسیاری تاثیر دارند.

رزولوشن در فیلمبرداری لاگ

  • در وهله اول شما باید بدانید که چه انتظاراتی از دوربین فیلمبرداری خود دارید.
  • اگر با فیلم‌ها کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهید استفاده از کیفیت ۱۰۸۰P برای شما کافی خواهد بود.
  • اگر در زمینه حرفه‌ای فعالیت خواهید کرد بی‌شک دوربین فیلمبرداری باکیفیت ۴K بسیار بیشتر به درد شما می‌خورد.
  • دوربین ARRI Alixa یکی از دوربین‌هایی است که بسیاری از فیلم‌های هالیوودی با این دوربین فیلمبرداری شده است.
  • این دوربین توانایی فیلم‌برداری باکیفیت ۲.۷K با رزولوشن ۲۸۸۰×۱۶۲۰ را دارد.
  • کیفیت ۲.۷K تصویر بسیار خوب و واضحی است.
  • امروزه کیفیت فیلم‌برداری ۴K بسیار فراگیر شده است.
  • ۴K یک وضوح استاندارد است که تعداد پیکسل‌های ۴K چهار برابر بیشتر از Full HD است.
  • وضوح کیفیت ۱۰۸۰P برابر با ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ است و استاندارد ۴K این وضوح را به ۲۱۶۰ در ۴۰۹۶ ارتقا داده است.

حساسیت، عملکرد نور

  • یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دوربین فیلمبرداری خوب توانایی آن در فیلم‌برداری در شب و نور کم است.
  • اندازه پیکسل‌ها و مقدار نویزی که در تصویر ایجاد می‌شود در انتخاب نوع دوربین بسیار مهم است.
  • در کل سنسورهای بزرگ می‌توانند تصاویر قابل قبولی در شب برای شما ایجاد کنند.

  • در تصاویر بالا تصویر کراپ شده یک ساختمان را می‌بینید که توسط دو دوربین عکاسی شده‌اند.
  • تصویر سمت چپ توسط دوربین Sony a7 عکس‌برداری شده است.
  • تصویر سمت راست توسط دوربین Sony a7S عکس‌برداری شده است.
  • ایزو استفاده ‌شده در هر دو دوربین ۶۴۰۰ است.
  • هر دو دوربین دارای سنسور فول فریم هستند.
  • تعداد پایین پیکسل‌ها در a7S،۱۲ مگا پیکسل، باعث شده تا کیفیت تصویر این دوربین از a7 با ۲۴ مگا پیکسل بهتر باشد.
  • عوامل دیگری در شکل‌گیری تصویر ایدآل در شب وجود دارند.
  • پردازنده داخلی تصویر و کاهش‌دهنده‌های نویز می‌توانند در تولید تصویر بهتر به کمک عکاس و فیلم‌برداری بیایند.
  • این ترکیب خوب سنسور ایدآل و کاهش‌دهنده نویز و تصویر بسیار عالی در دوربین Sony a7RII دیده می‌شود.
  • ترکیب این دوربین با یک سنسور فول بریم توانسته ترکیب بسیار خوبی را بسازد.
  • نکته مهم دیگر در دوربین فیلمبرداری بسیار خوب ایزو است.
  • ایزو بخش مهمی از روند فیلم‌برداری و عکاسی را تشکیل می‌دهد.
  • ایزو و داینامیک رنج باهم ارتباط دارند.
  • در بسیاری از دوربین‌ها مانند دوربین کانن C300 Mark II و Blackmagic Pocket Cinema Camera بهترین ایزو ۸۰۰ است.
  • ممکن است این عدد در برخی دوربین‌ها بیشتر باشد.
  • بهترین ایزوها در انواع دوربین متفاوت است و محل قرارگیری ما و نوع نور محل نیز در انتخاب ایزو بسیار مهم است.

شاتر گلوبال و شاتر رولینگ لاگ

  • یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در دوربین فیلمبرداری و عکاسی نوع شاتر دوربین است.
  • به ‌عنوان یک توضیح کوتاه شاتر گلوبال نسل جدید شاتر است.
  • در لحظه فشردن دکمه شاتر، شاتر به‌کلی کنار رفته و نور به تمام بخش‌های سنسور به سورت یکنواخت می‌تابد.
  • در شاتر رولینگ، پرده شاتر از بالا به پایین حرکت کرده و نور با اختلاف ثانیه‌ای به نقاط مختلف سنسور تابیده می‌شود.
  • در شاترهای گلوبال میزان حساسیت شاتر بالا رفته و هر حرکت کوچک موضع می‌تواند به‌خوبی در سنسور ثبت شود.
  • دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای مانند ARRI Alexa از شاتر رولینگ بهره‌مند شده‌اند.
  • دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای توانسته‌اند با سرعت پردازش سنسور این نقصان را جبران کنند.
  • شاتر گلوبال در عکاسی از حرکات سریع بسیار مناسب است.
  • اگر می‌خواهید با دقت تمام جزئیات حرکات سریع را ثبت کنید دوربینی با شاتر گلوبال برای شما بسیار مناسب خواهد بود.
  • دوربین‌های تازه‌وارد و جدیدی عرضه‌شده‌اند که دارای شاتر گلوبال هستند.
  • دوربین‌های تازه‌وارد از کیفیت مناسبی نیز برای فیلم‌برداری برخوردارند.
  • نمونه این دوربین‌ها را می‌توان پرچم‌دار سونی F65 را نام برد.

 

  • در تصویر بالا عملکرد شاتر رولینگ به‌خوبی نشان داده‌شده است.
  • در شاتر رولینگ شاتر حرکتی مانند پرده دارد و از طرفی به‌طرف دیگر کشیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی آیفون ۱۲

فیلم‌برداری

وقتی صحبت از فیلم‌برداری یک دوربین می‌شود علاوه بر رزولوشن و تمام نکات بررسی‌شده عوامل دیگری مانند فریم‌ها، کدک، عمق بیتی و بسیاری موارد دیگر در نظر می آید که باید بررسی شوند و موردتوجه کسی قرار بگیرند که قصد خرید دوربین فیلمبرداری و شروع کار فیلم‌برداری را دارد.

Frame Rates، فریم برثانیه

  • قطعاً شما با این کلمه بارها روبرو شده‌اید.
  • دوربین من ۲۴ فریم برثانیه فیلم‌برداری می‌کند! این جمله یعنی چه؟
  • یعنی فریم ریت دوربین شما در هر یک دقیقه چند فریم عکس را باهم ترکیب می‌کند.
  • به شما یک فیلم با ۲۴ فریم در ثانیه یا ۶۰ فریم بر ثانیه می‌دهد.
  • فریم ریت در واقع فرکانس‌هایی است که در هر ثانیه به دوربین و سنسور وارد می‌شود.
  • سنسور این فرکانس‌ها را پردازش می‌کند.
  • هر چه فریم ریت بالاتر باشد یعنی دوربین فریم‌ها و قاب‌های بیشتری در ۱ دقیقه می‌گیرد و پردازش می‌کند.
  • استاندارد آمریکا در رسانه‌ها برای دوربین فیلمبرداری ۲۴ فریم برثانیه است.
  • اما در برخی کشورها نیز استاندارد ۲۹.۹۷ فریم برثانیه نیز در رسانه‌ها مشاهده می‌شود.
  • تعداد فریم‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید فیلم‌های Slowmotion یا حرکت آهسته بگیرید.
  • فریم ریتهای بسیار زیادی مانند ۶۰ فریم برثانیه، ۱۲۰ فریم برثانیه و ۲۴۰ فریم برثانیه وجود دارد.
  • دوربین سونی FS7 توانایی فیلم‌برداری ۴K/UHD با نرخ ۶۰ فریم برثانیه با رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ تا ۱۰۸۰P را دارد.

کدک Codecs

  • سخت‌افزار یا نرم‌افزاری است که امکان پخش، ایجاد و ذخیره کردن فایلهای ویدئویی یا صوتی و تصویری را فراهم می‌کند.
  • فایل ویدئویی ضبط می‌کنید باید از مقادیر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود و بر روی حافظه ذخیره شود.
  • در واقع کدک از دو کلمه Code و Decode مرکب شده است که به ترتیب به معنی رمز و رمزگشا است.
  • با ذکر یک مثال معنی کدک را برای شما راحت‌تر می‌کنیم.
  • شما در سیستم خود یک فیلم را تدوین کرده‌اید و قرار است در سیستم کارفرمای خود نیز این فایل را بازکنید.
  • شما با نرم‌افزار خود خروجی از فایل خود می‌گیرید و به ‌راحتی این فایل در سیستم شما اجرا می‌شود.
  • ولی زمانی که فایل را در سیستم کارفرمای خود اجرا می‌کنید می‌بینید که فایل باز نمی‌شود.
  • درواقع فایل در سیستم جدید نمی‌خواند چون آن سیستم کدک مربوطه را ندارد.
  • یک codec اطلاعات را فشرده ساخته و از حالت فشرده خارج می‌کند.
  • کدک فایل وی دویی را ترجمه کرده و تعیین می‌کند که چگونه روی صفحه ‌نمایش داده شود.
  • همان‌طور که گفتیم کدک اطلاعات دیجیتالی فشرده‌ای است که دوربین فیلمبرداری ما از تصاویر دریافت می‌کند.
کدک ها به دو صورت فشرده‌سازی می‌شوند:
  1. Lossy : قسمت‌هایی از داده‌ها بر اساس محورها و الگوریتم‌ها اضافی و بی‌اهمیت شناخته می‌شوند و از فایل حذف می‌شوند.پس با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که در این نوع فشرده‌سازی ما شاهد افت کیفیت هستیم.
  2. Lossless : اما در فشرده‌سازی Lossless فایل همان فایل است و هیچ تغییری در فایل ایجاد نمی‌شود و ما در این نوع فشرده‌سازی دیگر شاهد افت کیفیت نیستیم.

رنگ عمق بیتی

  • توانایی دوربین فیلمبرداری در تولید رنگ‌هایی با تنالیته نرم بسیار مهم است.
  • دوربین سینمایی می‌تواند موفق باشد که بتواند نرم بودن رنگ‌ها را به‌خوبی رعایت کند.
  • تعداد رنگ‌ها و طیف‌های رنگی که هر دوربین می‌تواند دریافت و پردازش کند متفاوت است.
  • در فایل‌های ویدئویی ۸ بیت،۸ بیت از دیتا در هر خانه رنگی وجود دارد.
  • در نتیجه ما ۲۵۶ نوع متفاوت و سایه‌روشن‌های متفاوت از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی داریم.
  • در یک حساب سرانگشتی ما حدود ۱۶.۷ میلیون رنگ در این فایل داریم.
  • این مقدار ممکن است تغییر کند ولی این نمونه‌ای از عمق بیت رنگی بود.
  • بسیاری از صفحه‌های نمایش دارای کیفیت HD هستند و عمق بیتی ۸ هستند.
  • پس این عمق بیتی برای بسیاری از صفحه‌های نمایش مناسب است.
  • این عمق بیتی برای بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد و مناسب است.
  • در عمق بیتی ۱۰ بیت ما حدود ۱.۰۲۴ تنالیته رنگی از آبی، سبز و قرمز داریم.
  • روی‌هم‌رفته ۱.۰۷ بیلیون رنگ در این عمق بیتی وجود دارد.
  • علاوه بر عمق بیت ۸ و ۱۰ عمق بیت‌های ۱۲ بیت،۱۴ بیت و ۱۶ بیت RAW نیز وجود دارد.

Chroma Sub-sampling

  • علاوه بر عمق بیتی شما باید اطلاعاتی نیز در رابطه با دقت رنگی داشته باشید.
  • دقت رنگی بستگی به این که چند نمونه رنگی به ‌صورت معیار وجود دارد که بتوان بر اساس آن‌ها میزان درستی و دقت رنگ‌ها را تشخیص داد.
  • اگر بخواهیم بسیار ساده تعریف کنیم هر پیکسل بر روی سنسور دوربین ما یک مقدار روشنایی را ثبت می کند.
  • یک مقدار رنگی نیز بر روی سنسور دوربین ما نقش می‌بندد.
  • درواقع Chroma Sub-sampling فرایندی است که در آن ارزش رنگی هر پیکسل ثبت و حفظ می‌شود.
  • هنگامی‌که شما از صحنه‌ای فیلم می‌گیرید، اطلاعات رنگی بسیار زیادی بر روی دوربین فیلمبرداری به وجود می‌آید.
  • که اگر تمام این اطلاعات با تمام جزئیات پردازش شوند جای بسیار زیادی را در دوربین ما به خود اختصاص می‌دهند.
  • در طی فرآیند Sub-sampling این پیکسل‌های رنگی خلاصه می‌شوند و به‌صورت کم‌حجم‌تر به چشم ما می‌رسند
  • در این میان ما با اعدادی روبرو می‌شویم، مانند ۴:۴:۴ یا ۴:۲:۲.

۴:۴:۴ یا ۴:۲:۲

  • دوربین‌هایی که پیکسل‌ها را با جزئیات ۴:۴:۴ ثبت می‌کنند درواقع وفادارترین به واقعیت هستند.
  • دقیقاً تصویر را با همان جزئیات رنگی که دیده می‌شود ثبت می‌کنند.
  • در فرمت ۴:۲:۲ در ردیف‌های پیکسلی چندرنگ حذف می‌شود تا فایل ها سبک‌تر شوند.
  • دوربین‌هایی که پیکسل‌ها را ۴:۴:۴ ثبت می‌کنند دوربین فیلمبرداری بسیار حرفه‌ای و گران‌قیمتی هستند.
  • اکثر دوربین‌های موجود اطلاعات پیکسلی را ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰ ثبت می‌کنند.
  • درواقع در فرآیند Chroma sub-sampling دوربین‌هایی که اطلاعات پیکسل‌ها را با اعداد ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰ ثبت می‌کنند رنگ‌های غیرضروری را حذف می‌کند و درواقع فقط از رنگ‌های ضروری برای ثبت تصویر استفاده می‌کند.

RAW

  • در عکاسی می‌خواهید از فایل‌هایی استفاده کنید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، به سراغ چه فرمتی می‌روید؟
  • فرمت RAW از فرمت‌های بسیار خوب در عکاسی است که دست شمارا بسیار باز می‌گذارد.
  • اما اگر بخواهید فرمتی شبیه RAW در فیلم‌برداری داشته باشید چه‌کار می‌کنید؟
  • فرمت RAW در دوربین فیلمبرداری با Log gamma و فایل‌های فشرده نشده متفاوت است.
  • فیلم‌برداری با فرمت RAW شبیه به فیلم‌برداری نیست و درواقع یک حالت است که به فیلم شما القا می‌شود.
  • مانند فرمت RAW در عکاسی که همه دوربین‌ها از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند.
  • همه دوربین فیلمبرداری نیز از فرمت RAW پشتیبانی نمی‌کنند.
  • اکثراً دوربین فیلمبرداری باکیفیت بسیار بالا که دارای عمق بیتی ۱۲ یا ۱۶ هستند و دارای ۴:۴:۴ sub-sampling هستند از فرمت RAW پشتیبانی می‌کنند.

RAW در فیلم‌برداری

  • هم به‌صورت فشرده و هم به‌صورت غیر فشرده وجود دارد.
  • تصویر RAW به ما بیشترین جزئیات و کیفیت را می‌دهد.
  • با همه این تعاریف فرمت RAW نیز عیب‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد.
  • معدود بودن انتخاب دوربین یکی از مسائلی است که باشد در نظر داشت.
  • کسی که می‌خواهد قابلیت RAW را در دوربین فیلمبرداری خود انتخاب کند انتخاب‌های معدود و گران‌قیمتی دارد.
  • فیلم‌برداری RAW فضای زیادی برای ذخیره نیاز دارد.
  • برخی دوربین‌ها مانند RED فیلم را در کدک فشرده RAW ضبط می‌کنند.
  • برخی نیز مانند Blackmagic فیلم را در کدک غیر فشرده RAW ضبط می‌کنند.

ضبط فیلم به‌صورت External

  • برای فیلم‌برداری با بالاترین کیفیت با دوربین‌های DSLR و بدون آینه، می‌توان از قابلیت ضبط اکسترنال استفاده کرد.
  • بسیاری از دوربین‌ها دارای عمق بیتی ۸ و شناسه پیکسل ۴:۲:۲ هستند.
  • با این دوربین‌ها قطعاً نمی‌توان تصاویر UHD گرفت.
  • برای تصویربرداری UHD می‌توان از ضبط خارجی استفاده کرد.

 

  • فقط دوربین‌های بدون آینه و DSLR از ضبط خارجی استفاده نمی‌کنند.
  • بلکه در دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای نیز می‌توان از ضبط خارجی فیلم استفاده کرد.
  • به‌عنوان‌مثال دوربین حرفه‌ای Sony FS700R دوربین حرفه‌ای است که باکیفیت ۴K فیلم‌برداری می‌کند و دارای عمق بیتی ۱۲ است ولی می‌توان بر روی این دوربین از دستگاه ضبط خارجی Convergent Design Odyssey7Q استفاده کرد.
  • اگر دوربین بسیار حرفه‌ای باشد و کیفیت بسیار عالی نیز داشته باشد بازهم استفاده از دستگاه‌های ضبط خارجی یا اکس‌تر نال می‌تواند بسیار مفید باشد و به کاربر کمک کند تا بسیار سریع‌تر و با سرعت بهترین فیلم‌برداری را انجام دهد.

اتصالات و مشخصات دوربین لاگ

فیلمبرداری لاگ:همه توضیحات داده‌شده در این مقاله برای خرید یک دوربین فیلمبرداری خوب به شما کمک می‌کند ولی در انتها باید به این نکته بازهم اشاره کرد که در خرید دوربین خوب تنها عاملی که موثر است این است که شما بدانید از دوربین خود چه انتظاراتی دارید. اگر یک دوربین بسیار گران‌قیمت و مدل‌بالا داشته باشید و نتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید آیا بهترین انتخاب را داشته‌اید؟

و یا برعکس، فرد بسیار حرفه‌ای و کار بلدی هستید و در خرید دوربین دقت نمی‌کنید و دوربینی می‌خرید که امکانات کمی دارد و تمام نیازهای شما را برطرف نمی‌کند، آیا در این صورت انتخاب درستی داشته‌اید؟

در هر دو صورت انتخاب اشتباه است، پس باید به این نکته بسیار توجه کرد که قبل از خرید دوربین به‌خوبی بر روی نیازها و انتظارات خود از دوربین تمرکز کنید و در صورت لزوم با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید. دقت کنید در هر مغازه‌ای هرکسی که پشت یک میز می‌نشیند و دوربین می‌فروشد صرفاً کارشناس نیست، افرادی وجود دارند که اطلاعات بسیار دقیق و به‌روزی از دوربین‌های موجود در بازار دارند و می‌توانند اطلاعات دقیقی را در اختیار شما بگذارند.

بدیهی است که اگر کاربر حرفه‌ای باشید و یا در آینده بخواهید به یک کاربر حرفه‌ای تبدیل شوید، باید دوربین‌های باکیفیت و گاهی اوقات بزرگ را انتخاب کنید که دوربین‌های بزرگ تجهیزات و لوازم جانبی بزرگی نیز دارند.

 

منبع : exif

منبع : دیدنگر

منبع : زومیت

محمد یاسین رستمی

محمد یاسین رستمی هستم. ساکن همدان و متولد 1384. از سال 96 علاقه من به دنیای وب و کامپیوتر شروع شد و این راهو ادامه دادم و به اینجا رسیدم. اما هدفم این نیست. هدفای خیلی بزرگی دارم....

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا