دانستنی ها

۲۰ شرکت برتر خودرو سازی در جهان

به گزارش بدانید ها صنایع خودرو سازی در هر کشور، همواره از مهم ترین و مورد توجه ترین صنایع در نزد مردم و دولت های آن کشورهاست. چرا که این صنعت عامل مهمی برای ایجاد درآمد بسیار برای آن کشور است. همچنین تولیدات خودرو سازها مستقیماً به دست مردم می رسد و به این شکل با مردم جامعه ارتباط مؤثری دارد.

علاقه ی مردم به استفاده از خودرو های قدرتمند و باکیفیت نیز مدتهاست که اثبات گردیده است. این عوامل در نهایت، صنعت خودروسازی را به صنعتی بزرگ و بسیار پر رقابت تبدیل کرده است. بدون شک در این میان، شرکت های خودروساز همواره سعی می کنند که خود را از بین رقبای سر سختشان بالا بکشند و نامی در میان «برترین شرکت‌های خودرو سازی» پیدا کنند.

بر اساس اسناد منتشر شده از پایان یافتن دوره مالی سال ۲۰۱۸ و نیمه اول سال ۲۰۱۹، فهرست ۲۰ شرکت بزرگ خودروسازی در جهان منتشر شده است که به معرفی آنان خواهیم پرداخت، پس با بدانیدها همراه باشید:

۲۰- شرکت خودرو سازی سوزوکی

کشور: ژاپن
درآمد: ۳۴/۹ میلیارد دلار – ۳ درصد رشد
سودآوری: ۱/۶ میلیارد دلار – ۱۷ درصد افت

شرکت با سابقه سوزوکی در سال مالی گذشته، از نظر سودآوری اوضاع خوبی نداشت. این شرکت علی‌ رغم افزایش درآمد، همواره با کاهش سودآوری مواجه بود. سوزوکی به طور معمول به ساخت خودرو‌های سطح متوسط با قیمتی مناسب در شرق آسیا و اروپا شناخته می‌شود.

مدل MVP این شرکت در سال گذشته فروش خوبی داشت و بخش قابل توجهی از درآمد سوزوکی به واسطه این مدل به دست آمد. فروش مدل MVP به خصوص در هند بسیار خوب بود و با رشد چشمگیری همراه شد. این شرکت به همراه برند مزدا و سوبارو در تولید خودرو‌های الکتریکی با تویوتا همکاری می‌کند.

۱۹- شرکت تاتا موتورز

برند جگوار از زیر مجموعه های تاتا موتورز هند

کشور: هند
درآمد: ۴۳/۶ میلیارد دلار – ۴/۹ درصد افت
سودآوری: ۴/۱ میلیارد دلار – ۳۹۵ درصد افت

شرکت تاتا موتورز احتمالا به دلیل مالکیت ۹۰ درصدی برند جگوار لندروور معروف باشد، اما در هر صورت مالکیت لندروور نیز موجب نشد تا این شرکت در سال مالی گذشته با ضرر هنگفت ۴/۱ میلیارد دلاری مواجه نشود. این شرکت با کاهش پیشرانه‌های دیزلی شاسی‌ بلند‌های خود که انتخابب محبوبی برای مردم است و همچنین کاهش فروش لندروور در چین، نتوانست درآمد مطلوبی داشته باشد و با درصد سودآوری منفی مواجه نشود.

۱۸- شرکت کیا موتورز

کشور: کره جنوبی
درآمد: ۴۹/۲ میلیارد دلار – ۴ درصد رشد
سودآوری: ۱/۱ میلیارد دلار – ۲۲/۷ درصد رشد

کیا به آرامی مسیر رشد را پیش گرفته است. هرچند که وضعیت کلی کیا نسبت به سال گذشته پایدار است، اما فروش خوب شاسی‌ بلند کیاسورنتو موجب شد تا وضعیت این شرکت کمی بهبود پیدا کند. این شرکت ۳/۰۸ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۰۸، ۵۰ درصد رشد داشته و حالا برند‌های مرسدس بنز و رنو وضعیت بهتری نسبت به کیا دارند. کیا با افزایش صادرات خود توانسته است در بازار‌های سودآوری، محبوبیت خود را افزایش دهد.

۱۷- شرکت جیلی

کشور: چین
درآمد: ۴۹/۷ میلیارد دلار – ۲۰ درصد رشد
سودآوری: ۲ میلیارد دلار – ۸ درصد رشد

از زمانی که گروه خودروسازی جیلی در سال ۲۰۱۰ برند ولوو VOLVO را خریداری کردند، دامنه سرمایه‌گذاری این شرکت رشد بسیار خوبی داشت. ولوو به تنهایی در سال گذشته ۶۴۲ هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو به‌فروش رسانده که ۴۳ درصد از فروش کل محصولات جیلی را شامل می‌شود.

از طرفی خود تولیدات جیلی مانند شاسی‌بلند Boyue، در بازار چین خوش درخشیدند و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتند.

۱۶- شرکت GAC

کشور: چین
درآمد: ۵۵ میلیارد دلار – ۹ درصد رشد
سودآوری: ۸۸۵ میلیون دلار – ۱۰/۵ درصد افت

گروه گاک با شرکت‌های تویوتا، میتسوبیشی، هوندا، ایسوزو، فیات و پژو در ساخت خودرو همکاری دارد. این برند به عنوان ششمین خودروساز برتر چینی، در سال گذشته تولیدات خود را در بازار این کشور، ۵/۵ درصد و به طور کلی ۱۰/۵ درصد افزایش داد. اما مالیات شراکت با برند‌های خارجی موجب شد تا در نهایت، سودآوری این شرکت با کاهش همراه شود.

بیشتر بخوانید:

۱۵- شرکت رنو

کشور: فرانسه
درآمد: ۶۷/۸ میلیارد دلار – ۲/۳ درصد رشد
سودآوری: ۳/۹ میلیارد دلار – ۳۲ درصد رشد

رنو در حال حاضر بیشترین سهم بازار خودرو‌های الکتریکی در اروپا را دارد. سرمایه‌گذاری زودهنگام این شرکت بیش از هر شرکت دیگر در اروپا جواب داد. با وجود شرکتهای بسیار قدرتمند خودروسازی در اروپا، رنو توانست در این بخش، بهترین عملکرد را داشته باشد.

همچنین فروش سری الکتریکی رنو در جهان نیز ۳۷ درصد رشد داشت که رقمی قابل توجه و قابل تحسین است. البته رشد فروش برند رنو داچیا که زیر مجموعه رنو محسوب می‌شود در افزایش سودآوری این شرکت بی تاثیر نبود.

۱۴- شرکت BAIC

کشور: چین
درآمد: ۷۰/۲ میلیارد دلار – ۴/۴ درصد رشد
سودآوری: ۱/۱ میلیارد دلار – ۲۹ درصد افت

گروه بایک نیز مانند گاک با چند شرکت خارجی مانند مرسدس و هیوندای همکاری دارد، این شرکت در سال گذشته ۱/۷ میلیارد دلار برروی افزایش تولید مرسدس در کارخانه پکن این شرکت سرمایه‌گذاری کرد، اما به سودآوری مورد انتظار نرسید، البته این شرکت پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی چین را به‌فروش می‌رساند و پیش‌بینی می‌شود در این بخش، رشد چشمگیری در دو سال آینده داشته باشد.

۱۳- شرکت پژو سیتروئن

کشور: فرانسه
درآمد: ۸۷ میلیارد دلار – ۱۸/۹ درصد رشد
سودآوری: ۳/۳ میلیارد دلار – ۵۳ درصد رشد

از عوامل موفقیت در بازار امروز خودرو دنیا، مدل‌های شاسی‌ بلند است. شرکت پژو نیز با مدل شاسی‌بلند ۵۰۰۸ توانست فروش خود در بازار اروپا را ۵ درصد افزایش دهد. از دیگر دلایل رشد پژو در اروپا، افزایش فروش محصولات شرکت سیتروئن است که زیر مجموعه پژو محسوب می‌شود. همچنین برند اوپل که چند سالی تحت مالکیت جنرال موتورز آمریکا، ضرردهی داشت از زمانی که به پژو پیوسته، رونق خوبی پیدا کرده و به رشد درآمد این شرکت کمک کرده است.

۱۲- شرکت هیوندای

کشور: کره جنوبی
درآمد: ۸۸ میلیارد دلار – ۱۸/۸ درصد رشد
سودآوری: ۱/۳ میلیارد دلار – ۶۱ درصد افت

هیوندای در ظاهر وضعیت فروش خوبی دارد. اما اعتصاب کارگران در سال گذشته موجب شد تا توقفی بزرگ در تولید کارخانه‌های این شرکت رخ دهد. همچنین کاهش قدرت اقتصاد کره جنوبی موجب شد تا صادرات محصولات هیوندای، به مقدار مورد انتظار بازگشت مالی نداشته باشد و این شرکت با کاهش سودآوی بزرگ ۶۱ درصدی همراه شود.

۱۱- گروه FAW

کشور: چین
درآمد: ۸۹ میلیارد دلار – ۲۹ درصد رشد
سودآوری: ۲/۶ میلیارد دلار – ۶/۸ درصد افت

گروه فاو یکی از چهار تولید کننده خودرو در چین و به عنوان یک شرکت دولتی که وظیفه تامین وسایل نقلیه شهری و مقامات چینی را بر عهده دارد در سال گذشته با افزایش درآمد ۲۹ درصدی همراه بود، این شرکت که بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات فولکس‌واگن در چین است، از این طریق نیز ۲.۶ درصد افزایش درآمد داشت.

۱۰- شرکت دانگ فنگ موتورز

کشور: چین
درآمد: ۹۰ میلیارد دلار – ۲ درصد رشد
سودآوری: ۱/۶ میلیارد دلار – ۱۴ درصد رشد

دانگ فنک یکی دیگر از شرکت‌های دولتی چینی در صنعت خودروسازی است که یکی از بزرگ‌ ترین برند‌های خودرو در جهان محسوب می‌شود. این شرکت از سال ۲۰۱۷ توانسته که رشد خوبی در سودآوری خود داشته باشد. مدیران دانگ فنگ اعلام کرده‌ اند که نیروی عظم جدی برای افزایش صادرات و فروش در بازار‌های جهانی دارند. طبق برنامه‌های این شرکت، تعداد فروش فعلی ۶۵ هزار دستگاه خودرو خارج از مرزهای چین باید به ۱۵۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۲۰ رشد پیدا کند.

۹- شرکت نیسان

کشور: ژاپن
درآمد: ۱۰۴ میلیارد دلار – ۳/۲ درصد افت
سودآوری: ۲/۸۸ میلیارد دلار – ۵۷ درصد افت

آخرین آمار‌های شرکت نیسان نیز از سال ۲۰۱۷ ثبت شده و حالا شاهد کاهش بسیار شدید درآمد و سودآوری این شرکت هستیم. نیسان تولیدات گسترده‌ ای دارد، از انواع خودرو‌های شهری و کوچک گرفته تا شاسی‌ بلند‌های سرسخت و مدل‌ های آفرود. این شرکت در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی به‌خصوص برای افزودن فناوری‌های نوین به محصولات خود انجام داده است. بخش اعظم هزینه‌های این شرکت مربوط به بخش خودرو‌های الکتریکی آن است که در حال رشد بوده و نیسان درآمد‌های خود را به این بخش اختصاص داده است. فاش شدن فساد مالی مدیرعامل این شرکت، کارلوس گوسن نیز در به‌ وجود آمدن این وضعیت آشفته برای نیسان، بی‌ تاثیر نبود.

۸- شرکت بی‌ ام‌ و

کشور: آلمان
درآمد: ۱۱۵ میلیارد دلار – ۳/۴ درصد رشد
سودآوری: ۸/۴ میلیارد دلار – ۱۳ درصد افت

مقدار سودآوری بی‌ ام‌ و در سال‌های اخیر به مقداری خوب بوده که با وجود سود ۸.۴ میلیارد دلاری این شرکت در سال گذشته، آمار‌ها از کاهش درآمد خالص این شرکت حاکی خبر هستند. این شرکت آلمانی که مالک برند‌های مینی و رولزرویس نیز هست، در سال گذشته تولیدات خود را به ۱۴۲ هزار ۶۱۷ دستگاه خودرو در سال رساند که رشدی چشمگیر برای بی ام و محسوب می‌شود. اما قوانین آلایندگی جدید موجب شده تا بسیاری از پیشرانه‌ها و سیستم‌های فنی این شرکت تغییر کنند و به همین جهت، هزینه‌های زیادی صرف بخش فنی شرکت شود. دلیل کاهش سودآوی این شرکت نیز به همین موضوع باز میگردد.

۷- شرکت سایک موتورز

کشور: چین
درآمد: ۱۳۶/۴ میلیارد دلار – ۵/۹ درصد رشد
سودآوری: ۵/۴ میلیارد دلار – ۶/۹ درصد رشد

سایک موتورز چینی، خودرو‌های خود را تحت برند‌هایی مانند MG به‌ فروش می‌رساند، این شرکت با گروه خودروسازی فولکس‌ واگن و جنرال موتورز هم همکاری دارد و بخشی از خودرو‌های این شرکتها در چین را تامین می‌کند. افزایش چشمگیر ۱۳۲ درصدی تولید خودرو این شرکت در سال گذشته، یکی از دلایل اصلی رشد سودآوری این شرکت محسوب می‌شود.

۶- شرکت هوندا

کشور: ژاپن
درآمد: ۱۴۳ میلیارد دلار – ۳/۴ درصد رشد
سودآوری: ۵/۵ میلیارد دلار – ۴۲ درصد افت

ساختن و توسعه ی بخش خودرو‌های الکتریکی در شرق آسیا موجب شده تا خودروسازان کشورهای این منطقه مانند ژاپن، چین و کره جنوبی، اکثرا با کاهش سودآوری همراه شوند. هوندا نیز استثنا نیست. این شرکت علی‌ رغم رشد ۵/۲ درصدی در بازار چین، با وجود هزینه‌ های سنگینی که به بخش خودرو‌های الکتریکی خود اختصاص داد، با بیش از ۴۰ درصد کاهش سودآوری همراه شد.

بیشتر بخوانید:

۵- شرکت جنرال موتورز

شرکت آمریکایی جنرال موتورز

کشور: آمریکا
درآمد: ۱۴۷ میلیارد دلار – ۶/۵ درصد افت
سودآوری: ۸/۱ میلیارد دلار – ۸/۳ درصد افت

جنرال موتورز آمریکایی که تا چند وقت پیش، به عنوان برترین شرکت خودروسازی در جهان به شمار می‌آمد، حالا دیگر حتی در میان سه شرکت برتر نیز جایی ندارد. دولت جدید آمریکا که جنگ تجاری بزرگی را با چین آغاز کرده است، موجب شده تا جنرال موتورز برای چندمین سال پیاپی با کاهش درآمد و سودآوری همراه شود. همچنین میزان تقاضای محصولات این شرکت در آمریکا کاهش پیدا کرده و مردم این کشور دیگر مانند گذشته توانایی خرید محصولات شورولت، جی‌ ام‌ سی، کادیلاک و بیوک را ندارند.

۴- شرکت فورد

کشور: آمریکا
درآمد: ۱۶۰ میلیارد دلار – ۲/۳ درصد رشد
سودآوری: ۳/۶ میلیارد دلار – ۵۱ درصد افت

فورد نیز تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفته است. این شرکت در سال گذشته تنها یک میلیارد دلار صرف خرید فولاد و آلومینیوم از کشور چین کرد. همچنین فراخوانی خودرو‌های این شرکت به دلیل کیسه‌ هوای معیوب نزدیک به ۲۹۹ میلیون دلار خرج برداشت. به این ترتیب سودآوری فورد نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده و شرایط مطلوبی ندارد. فورد نیز مانند جنرال موتورز با کاهش تقاضا حتی برای مدل‌های محبوب سری F مواجه شده است.

۳- شرکت دایملر

مرسدس بنز

کشور: آلمان
درآمد: ۱۹۷ میلیارد دلار – ۶/۶ درصد رشد
سودآوری: ۸/۵ میلیارد دلار – ۲۷ درصد افت

شرایط نامساعد شرکت‌های خودروسازی تنها به شرق آسیا و آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه برند‌ های برتر اروپا نیز با کاهش سودآوری دست و پنجه نرم می‌کنند. دایملر مالک مرسدس و تمام برند‌های زیر مجموعه آن (مانند مرسدس AMG و مرسدس مایباخ) در سال گذشته بیشترین تعداد خودرو را در تاریخ خود به‌فروش رساند. اما فروش ۲/۳ میلیون خودرو نیز موجب کاهش سودآوری این شرکت نشد. البته کاهش سود این شرکت نیز به دلیل سرمایه‌ گذاری بر روی بازار خودرو‌های الکتریکی بوده و مانند شرکت‌های آمریکایی، کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها، گریبان‌گیر برند‌های اروپایی یا شرق آسیایی نبوده است.

۲- شرکت تویوتا

کشور: ژاپن
درآمد: ۲۷۲ میلیارد دلار – ۲/۸ درصد رشد
سودآوری: ۱۶ میلیارد دلار – ۲۴ درصد افت

تویوتا بیش از هر شرکت خودروساز دیگری در سال گذشته، سودآوری داشت. این برند سهم بیشتری در بازار جهانی خودرو‌های شهری را دارد و همچنین چندین میلیون خودرو الکتریکی تنها در اروپا به فروش رساند. اما با این وجود، سود این شرکت نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشت. یکی از دلایل عمده این کاهش سود، مربوط به فراخوانی گسترده خودرو پاریوس به علت نقض فنی ایمنی بود. همچنین سرمایه‌ گذ‌اری تویوتا در آمریکا نیز هزینه‌های زیادی برای این شرکت به همراه داشت.

۱- شرکت فولکس‌ واگن

فولکس واگن-برترین خودروساز جهان

کشور: آلمان
درآمد: ۲۷۸ میلیارد دلار – ۷ درصد رشد
سودآوری: ۱۴ میلیارد دلار – ۹ درصد رشد

برای چندمین سال متوالی، شرکت آلمانی فولکس واگن به عنوان برترین شرکت در دنیای صنعت خودروسازی شناخته می شود. این شرکت بسیار قدرتمند، مالک برندهای های نامدارِ آئودی، بوگاتی، بنتلی، لامبورگینی، پورشه، اسکانیا و اشکودا است. با تولید شاسی بلند هایی مانند T-Roc و T-Cross همچنین مدل الکتریکی خودروی محبوب گلف، بیش از ۴۰ درصد فروش خود را افزایش داد. رکورد فروش بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو نیز هم اکنون در دست فولکس واگن است که به نظر قابل شکستن نیست. رشد فروش برندهای زیرمجموعه ی فولکس، در رشد درآمد و سودآوری این شرکت تاثیر زیادی داشته است.

منبع:

سینا بهاروند

سینا بهاروند هستم.متولد بهمن ماه ۱۳۸۲ در خرم آباد. هم اکنون در شهر همدان سکونت دارم. امیدوارم که بتوانم در این سایت به افزایش دانش و اطلاعات شما عزیزان کمک کنم. (از این که ما را دنبال می کنید متشکریم)

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن