اماکندانستنی ها

آشنایی با جزیره های نخلی دبی

دبی یکی از شهرهای مدرن خاورمیانه است که در کشور امارات متحده ی عربی واقه شده و با توجه به آسمان خراش ها و مراکز خرید پیشرفته ای که دارد در چند دهه اخیر به یکی از محبوب ترین شهرها برای سفر تبدیل شده است. سالانه میلیون ها مسافر از طریق تور دبی یا خرید بلیط هواپیما دبی خود را به این شهر لوکس و مجلل می رسانند تا سفری فوق العاده را تجربه کنند. پیشرفت های این شهر عربی به حدی بالا بوده که حتی عده قصد مهاجرت و زندگی در این کشور عربی را در ذهن می پرورانند. اما ما در این مطلب قصد داریم تا درباره یکی جاذبه های جالب که جزیره های نخلی دبی است صحبت کنیم. همانطور که می دانید این جزایر مصنوعی هستند و با مهندسی خاصی به وجود آمدند. در ادامه همراه با بدانید ها باشید تا بیشتر درباره جزیره های نخلی دبی خدمتتان توضیح بدهیم.

جزیره های نخلی دبی




جزیره های نخلی دبی همانطور که در بالا گفتیم جزیره هایی مصنوعی هستند و به نوعی شاهکار مهندسی به شمار می روند. دبی برای نشان دادن قدرتش در ساخت منحصربه فردترین بناهای تاریخی در جهان دست به این اقدام زده است و اولین سواحل مصنوعی دردنیا را ساخته است و با ایجاد زمین و احیای آن سبب شده تا این مجموعه دیدنی پدید بیاید. در برخی مواقع نیز بخشی از زمین بر اثر ساخت کانال یا آبگیری دره‌ها جدا شده و جزیره ای جدید ایجاد می‌شود. جزیره های نخلی دبی به سبکی مدرن و با احیای خاک در سواحل خلیج فارس و نزدیک سواحل امارات ساخته شده اند. با توجه به این که کشور امارات متحده می داند که تا آینده ی نزدیک دیگر نمی تواند با تکیه بر درآمد حاصل از نفت کشور خودش را اداره کند از همین رو برای اینکه بتواند هزینه های مربوط به کشورش را محیا سازد. شرکتی که وظیفه ساخت این پروژه صدکیلومتری از ساحل مصنوعی را بر عهده گرفته شرکت دولتی نخیل است.

نمایی کلی از جزیره های مصنوعی دبی

چگونگی ساخت جزیره های نخلی دبی

به منظور ساخت جزیره های نخلی دبی که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی یاد می کنند ابتدا شن های سطح زمین خلیج فارس را برداشت کردند و پس از لایروبی های مخصوص و شست و شوهایی که انجام دادند نیز ساخت دو جزیره ی جبل نخل و جزیره جبل علی توسط شرکت های بلژیکی نیز انجام گرفت. بعد از ساخت شن های شسته شده توسط کشتی های اسپری در محل های تعیین شده برای ساخت جزایر نیز به صورت فشرده اسپری می شوند. این فرآیند افشاندن شن ‌ها به فرآیند رنگین کمانی معروف است چرا که هنگام پاشش شن‌ها، کمانی مانند رنگین کمان در هوا ایجاد می‌شود. در لبه خارجی هر جزیره، یک خط موج شکن نیز ساخته شده است. در کل تا به حال در این پروژه‌ها از ۱۱ میلیارد متر مکعب شن و ۴۷ میلیون تن سنگ استفاده شده است. خطی که از آن با عنوان موج شکن جزیره جمیرا از بیش از ۷ میلیون تن سنگ نیز ساخته شده است. این سنگ ها توسط جرثقیل حمل می شدند.

جاده سازی در جزیره دبی

آشنایی با مجموعه جزایر مصنوعی جمیرا

۱- جزایر سه گانه نخل | Palm Islands

در ابتدای این پروژه نیز قرار بود که جزایر سه گانه ای به شکل نخل در این منطقه ساخته شود، این جزایر نیز به ترتیب جمیرا، علی و دیره نام داشتند. ساخت جزیره جمیرا در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و مدت کوتاهی پس از آن آغاز ساخت نخل جبل علی نیز صورت گرفت. با توجه به این که قرار بود جزیره جبل علی با ابعاد بزرگتری ساخته شود اما بعدها با تصمیماتی که گرفته شود قرار شد تا در ابعاد کوچکتری ساخته شود. پس از شروع برنامه ‌ریزی و ساخت جزیره نخل دیره، طراحی جزیره تغییر کرد و همچنین با تغییر نام مواجه شد و اکنون به نام جزیره دیره شناخته می‌ شود، با این وضعیت جزایر سه گانه نخل به دو عدد تغییر پیدا کردند.

 جزیره نخل جُمیرا | Palm Jumeirah

جمیرا یکی از کوچکترین جزیره های نخل دبی هستند که در نزدیکی سواحل جمیرای دبی قرار گرفته اند. جزیره نخل جمیرا پیش از سایر جزیره های مورد ساخت و ساز قرار گرفت و زودتر از بقیه هم به بهره برداری رسید. با توجه به این که سازندگان این جزیره زمان بهره برداری از آن را ۲۰۰۶ اعلام کرده بودند اما در اوایل ۲۰۰۷ جمیرا افتتاح شد و یکی از بزرگترین جزیره های مصنوعی دنیا محسوب می شد و تا آن زمان نزدیک به ۵۰۰ خانواده در این جزیره سکونت می کردند. تا آخر سال ۲۰۰۹ نیز ۸ هتل آماده بهره ‌برداری بود، با این همه آماده سازی کامل جزیره با دو سال تأخیر انجام شد. جمعیت زیادی در حال حاضر در جزیره نخل جمیرا ساکن هستند و تمامی هتل هایی که در این جزیره ساخته شده اند نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین امکانات تفریحی و مسکونی لوکس این جزیره بسیار قابل توجه است. برای دسترسی به جزیره جمیرا یک مونوریل به طول ۵٫۴ کیلومتری وجود دارد که از سویی به هتل آتلانتیس می رسد و از سویی دیگر تا پایان نخل جمیرا و برج های ورودی جزیره نیز ادامه دارد. نکته جالبی که باید بدانید این است که مونوریل جمیرا، اولین مونوریل در خاورمیانه است.

جزیره های دبی

جزیره نخل جبل علی | Palm Jebel Ali

دیگر جزیره ای که جزیره نخل جبل علی نام داشت ساختش در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و از ابتدا قرار بود که تا اواسط سال ۲۰۰۸ به پایان برسد. جزیره نخل جبل علی ۵۰% از جزیره جمیرا بزرگ تر است و دارای ۶ تفریجگاه دریایی، پارک آبی و روستای ساحلی می شود که بالاتر از سطح آب دریا قرار می گیرد و همچنین یک پیاده رو اطراف جزیره نخل را احاطه کرده است. متاسفانه در زمان ساخت این جزیره مشکلات اقتصادی به وجود آمد که سبب شد ساخت این جزیره متوقف شود و با توجه به این برای ساخت آن یک منطقه محافظت شده ی دریایی را از بین بردند نیز یک نگرانی زیست محیطی هم وجود دارد در این خصوص که از بین رفتن گونه‌های بومی و ایجاد گونه‌های جدیدِ ناشناخته و مخرب در این منطقه است.

جزیره های دبی

۲- جزیره دیره | Deira Island

با توجه به تغییراتی که در استراتژی ساخت جزایر سه گانه نخل دبی صورت گرفت جزیره نخل دیره تحت ساخت قرار گرفت و در اوایل اکتبر ۲۰۰۷ با استفاده از ۲۰۰ میلیون متر مکعب شن ۲۰% از این جزیره احیا شد. در اوایل آپریل سال ۲۰۰۸ شرکت نخیل که مسئول ساخت این پروژه بود اعلام کرد که بیش از یک چهارم از جزیره احیا شده است و میزان استفاده شن به ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. طراحی جدید جزیره و کاهش ابعاد دیره در نوامبر سال ۲۰۰۸ اعلام شد و تغییر کلی طرح جزیره و نامش در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد.

جزیره های مصنوعی دبی

۳- مجمع الجزایر جهان | The World

از دیگر جزایری که در مجموعه جزیره های نخل دبی وجود دارد مجمع الجزایر جهان است که نمایی کلی و هوایی را به صورت یک نقشه از قاره های کره زمین نیز به نمایش بگذارد. جزایر جهان در ۴ کیلومتری ساحل شهر دبی، امارات و در آب‌های خلیج فارس ساخته شده است. مناطق کم عمق ساحلی اطراف دبی را برای ساخت این مجموعه جزایر در نظر گرفتند. ساخت این جزایر همچون جزایر نخیل با شن شسته و لایروبی شده انجام گرفت و مالک آن شرکت معروف نخیل است. ایده ی اولیه ی ساخت این جزیره از طرف حاکم شهر دبی، محمدابن رشید المکتوم ارائه شد. هزینه ی احیا زمین‌های این مجموعه جزایر ۲ میلیارد دلار  و هزینه تمام شده ی آن ۱۴ میلیارد دلار اعلام شده است.

جاده سازی در جزیره دبی

۴- مجمع الجزایر دنیا و کهکشان | The Universe

در طی این پروژه قرار بود مجموعه کهکشان راه شیری و منظومه شمسی در کنار مجمع‌الجزایر جهان در #سواحل دبی ساخته شود.  در ژانویه سال ۲۰۰۸ ایده و برنامه ی ساخت این جزیره توسط شرکت نخیل اعلام شد و زمان پایان پروژه در بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ تخمین زده شد. اما در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که فعلا برای ساخت اقدام نمی‌شود و به زودی اجرای پروژه آغاز خواهد شد.  فضای تخمین زده شده برای ساخت این جزیره ۳۰۰۰ هکتار بود و بنا بود در اطراف مجمع الجزایر جهان و میان سه جزیره نخل ساخته شود. وبسایت شرکت نخیل تا سال ۲۰۱۵ وضعیت اجرای این پروژه را در دست انتظار اعلام می‌کرد تا این که در تاریخ ۱۱ آپریل ۲۰۱۵ به طور کلی اجرای پروژه لغو شد.

مشکلات زیست محیطی جزیره های نخلی دبی

ساخت و ساز جزایر مصنوعی می تواند اکوسیستم کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و با از بین بردن جانوران، صخره های مرجانی، بسترهای صدفی و چمن های دریایی باعث ایجاد آلودگی محیطی و از بین رفتن نظم طبیعی موجود در این ناحیه شود.

آیا می‌دانستید؟

  • جزایر نخلی دبی، در واقع، جزیره نیستند، همه‌ی آنها از طریق پل‌هایی به زمین اصلی متصل شده اند. این جزایر در ۵ کیلومتری زمین اصلی دبی، در خلیج همیشه فارس واقع شده‌اند. این جزایر، بزرگ‌ترین جزایر ساخت دست بشر در دنیا هستند و جزو معدود سازه‌هایی که از فضا قابل مشاهده‌اند.

دبی، بزرگ‌ترین بخش از امارات متحده‌ی عربی، با مساحتی دو برابر لندن، به لحاظ اقتصادی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان است. با این حال، این شهر اخیرا با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. انتظار می‌رود که تمام ذخایر نفتی دبی به زودی به پایان برسند. بنابراین اکنون دبی به یک منبع درآمد جدید نیاز دارد.

برای حل این مشکل، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، یک برنامه‌ی ۲ میلیارد دلاری برای تبدیل دبی به لوکس‌ترین و بهترین مرکز تفریحی جهان ارائه کرده است. برای دستیابی به این هدف او تا کنون توانسته زمین‌های گلف متعد، بلندترین ساختمان‌های جهان و تعدادی جزیره‌ی مصنوعی از جمله نخل جمیرا را بسازد.

جزایر نخلی به چه منظوری ساخته شدند؟

دبی با در اختیار داشتن مراکز خرید مجلل، هتل‌های متعدد، اقامتگاه‌های تفریحی لوکس و سواحل زیبا، همواره یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ثروتمندان بوده است. سالانه ۵ میلیون گردشگر به این شهر سفر می‌کنند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم تصمیم داشت که این آمار را به ۱۵ میلیون گردشگر برساند. اما مشکل بزرگی بر سر اجرای این طرح وجود داشت. دبی تنها ۷۲ کیلومتر خط ساحلی دارد. برای حل این مشکل، جزیره‌ای شبیه به درخت نخل در سال ۲۰۰۶ ساخته شد و نخل جمیرا نام گرفت. این جزیره خطوط ساحلی دبی را ۵۶ کیلومتر افزایش داد.

طرح ساخت این جزیره، فوق‌العاده بود. چندین هتل لوکس، مراکز خرید، رستوران‌ها و خانه‌های مسکونی متعددی در این جزیره ساخته شدند. گرچه برنامه‌ریزی اولیه برای این جزیره، ساخت آن با استفاده از بتن بود اما برای ایجاد ظاهری طبیعی‌تر برای این جزیره، تصمیم بر آن شد که آن را از شن و ماسه بسازند. برای ساخت جزیره نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب شن و ماسه نیاز بود. ۵.۵ میلیون متر مکعب سنگ برای ساخت موج شکن به منظور حفاظت از جزیره استفاده شد.

مراحل ساخت جزایر نخلی دبی

برای حصول اطمینان از موفقیت این پروژه‌ی بلندپروازانه، بهترین مهندسان از سراسر دنیا به کار گرفته شدند که در این گروه تعداد مهندسان هلندی بیشتر از سایر کشور ها بود. چرا که کشور هلند به پروژه‌ی احیای زمین و افزایش ۳۵ درصدی زمین‌های مصنوعی‌اش شهرت دارد.

جزایر نخلی دبی

برای شروع کار، مهندسان ابتدا قدرت طوفان‌های دریایی و میزان افزایش سطح آب بر اثر افزایش دمای کره‌‌ی زمین را به دقت محاسبه کردند. گروه تحقیق به این نتیجه رسیدند که مکان انتخاب شده مناسب است و خطرات ناشی از امواج دریا بر اثر جزر و مد را کاهش می‌دهد. ساخت موج‌شکن ۱۱ کیلومتری در سال ۲۰۰۱ آغاز شد.

گرچه گردشگری دبی بعد از حادثه‌ی یازده سپتامبر ضربه خورد اما این پروژه متوقف نشد. در ساخت این جزایر، ماشین آلات ساختمانی متعددی از جمله بیل هیدرولیکی، جرثقیل، دامپر و بارج به کار گرفته شد. شاخه‌های برگ‌مانند این جزایر، بیشترین خط ساحلی را برای آن فراهم کرده‌اند، به همین دلیل است که این جزایر به شکل درخت نخل طراحی شده‌اند.

سرانجام در سال ۲۰۰۳، ساخت این جزیره به پایان رسید. اکنون زمان شروع به ساخت خانه‌ها و سایر ساختمان‌ها در جزیره بود.

مشکلات پیش روی مهندسان در جریان ساخت جزیره

اولین چالشی که مهندسان با آن مواجه شدند، قرار دادن ماسه در بستر دریا برای ساخت موج‌شکن بود. پیدا کردن ماسه‌ی مناسب برای این کار، مسئولیت سنگینی بود چرا که ماسه‌های بیابان دبی برای این کار مناسب نبود. در نهایت به جای استفاده از ماسه‌ی بیابان از ماسه‌های دریا استفاده شد چرا که هم درشت‌تر و هم در برابر آب مقاوم است.

در شرایطی که دریا کاملا آرام بود، حجم زیادی از ماسه‌های بستر خلیج فارس استخراج شده و در محل ساخت جزیره انباشته شدند. برای اینکه ماسه‌ها در همان محل باقی بمانند، تکه‌های بزرگ سنگ روی آنها قرار داده شده‌اند. در حالی که اساس این جزیره‌ها از ماسه و تخته‌سنگ تشکیل شده، حفاظت اصلی از آن برعهده‌ی تخته‌سنگ‌های بزرگی است که هر کدام ۶ تن وزن دارند که از معادن سنگ متعددی از اطراف امارات متحده‌ی عربی، استخراج شده‌اند. با استفاده از این سنگ‌ها و صخره‌ها، ارتفاع موج‌شکن ها به ۴ متر بالاتر از سطح دریا رسیده است.

زمانی که ساخت موج‌شکن به پایان رسید، ساخت و ساز داخل جزیره آغاز شد. ماشین آلات مخصوص با سرعت ۸۰۰۰ تن بر ساعت، ماسه را به این جزایر تزریق کرده‌اند. برای حصول اطمینان از این که ماسه‌ها در جای درست تزریق می‌شوند و شکل درخت نخل جزایر به خوبی حفظ می‌شود، از یک ماهواره‌ی خصوصی با فناوری GPS استفاده شده است.

مهندسان در جریان ساخت این جزیره با مشکل دیگری نیز روبه‌رو شدند. آنها دریافتند که آب تازه‌ی دریا به درستی نمی‌تواند در شاخ و برگ‌های داخلی جزیره جریان پیدا کند که موجب راکد ماندن آب می‌شود و زیان‌های بعدی را به دنبال دارد. بنابراین تصمیم گرفتند تا حلقه‌ی بیرونی جزیره را به دو قسمت تقسیم کنند. به این ترتیب آب به راحتی می‌تواند از قسمت‌های بیرونی وارد شود و از راکد ماندن آب قسمت‌های داخلی، جلوگیری می‌شود.

ساختن خانه‌ها در نخل جمیرا (Palm Jumeirah)

برای ساخت ۴۵۰۰ خانه در کنار چندین هتل، مرکز خرید، اقامتگاه تفریحی و یک شبکه‌ی حمل‌و‌نقل کارآمد در این جزیره برنامه‌ریزی شد. اما این مرحله نیز چندان ساده نبود. چرا که ماسه‌های سست و غیر فشرده، فونداسیون مناسبی برای ساخت و ساز نیستند. به علاوه این ماسه‌ها به سادگی بر اثر زمین‌لرزه استحکام خود را از دست داده و موجب غرق شدن تمام جزیره می‌شوند.

برای حل این مشکل، مهندسان برای افزایش تراکم و استحکام ماسه‌ها تا عمق ۱۲ متری از روش تراکم ارتعاشی استفاده کردند.

مرحله‌ی افزایش تراکم فونداسیون نزدیک به ۸ ماه طول کشید. پس از این مدت، زمین برای ساخت بناهای مختلف، استحکام لازم را پیدا کرد.

کارگران، خطوط گاز، لوله‌کشی آب، سیم‌کشی برق و خطوط تلفن مورد نیاز را نصب و اجرا کردند و خانه‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید به تدریج ساخته شدند. تمامی خانه‌های جزیره‌ی نخل جمیرا در مدت سه روز به فروش رفت. در ابتدا این جزیره برای زندگی ۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شده بود اما پس از مشاهده‌ی استقبال از خرید خانه‌ها، این مقدار دو برابر شد با وجود این که قیمت خانه‌ها بسیار بالا بود. قیمت خانه‌ها در نخل جمیرا بیشتر از ۲ میلیون درهم امارات یا ۵۵۰ هزار دلار آمریکا بود.

جزایر نخلی دبی

از میان معروف‌ترین ساکنان این جزیره می‌توان دیوید و ویکتوریا بکهام و شاهرخ خان بازیگر بالیوود را نام برد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم پس از مشاهده‌ی موفقیت این جزیره، تصمیم گرفت که دو جزیره‌ی دیگر که از نخل جمیرا بزرگ‌تر باشند، بسازد. تا کنون ساخت جزیره‌ی نخل جبل علی (Palm Jebel Ali) به پایان رسیده و نخل دیرا (Palm Deira)، که از دو جزیره‌ی دیگر بزرگ‌تر است، هنوز در دست ساخت است.

حقایقی جالب درباره‌ی جزیره‌ی نخل جمیرا

  • بیش از صد‌ها کار تحقیقاتی برای بررسی امکان پذیر بودن این پروژه، به انجام رسیده است.
  • بیشتر از ۱۲ هزار درخت نخل واقعی در این منطقه در حال رشد هستند.
  • سنگ‌های استفاده شده در ساخت موج‌شکن این جزیره برای ساخت دو هرم بزرگ از اهرام مصر، کافی است.
  • امکانات تفریحی متعددی در این جزیره آماده‌ی پذیرایی از گردشگران است؛ امکاناتی چون سایت‌های مخصوص غواصی، مراکز خرید بزرگ و لوکس، رستوران‌های متعدد، باغ‌وحش زیر آب، پارک‌های موضوعی، زمین‌های اسکی روی یخ و …
  • موج‌شکن نخل جمیرا، اولین موج‌شکن منحنی در جهان است.
  • با مقدار مصالحی که در ساخت جزیره و موج‌شکن به کار گرفته شده است می‌توان دیواری به ارتفاع دو متر و ضخامت نیم متر ساخت که سه دور، دور کره‌ی زمین دور بزند.
  • این جزیره علاوه بر مونوریل، یک تونل زیر دریا هم دارد که مسافران برای رفت و آمد میان جزیره و زمین اصلی از آن استفاده می‌کنند.
  • این پروژه یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های مهندسی و ساخت و ساز در جهان به شمار می‌رود و به قدری عظیم است که می‌تواند موجب تغییراتی برگشت‌ناپذیر در محیط زیست شود.
  • پول و منابع زیادی به منظور حفظ این جزایر صرف می‌شود که این مسئله در حال حاضر به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

تنها گذر زمان نشان خواهد داد که آیا ساخت جزایر نخلی، تصمیم درستی بوده یا خیر.

منبع: Buzzle

محمد علی علم خواه

محمد علی علم خواه سلام مدیر سایت هستم در کنار دوستان گرامی . متولد بهمن 1382 اصلیتم زنجانی متولد قم و ساکن همدان هستم. عاشق وبلاگ نویسی ام و 4 ساله وبلاگ نویسی میکنم. به مطالب جالب و دانستنی های علمی علاقه دارم. منتظر مطالب بعدی من باشید...

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن